Hoe je scheepsdelen van
180 ton kantelt.

Grimbergen Industrial Systems is een machineontwikkelaar en -bouwer werkzaam in de beton-, scheeps- en offshore-markt. Grimbergen riep de daadkracht van DENTA in om te assisteren bij een project voor een scheepskantelaar. De afmetingen en het gewicht van de blokken die moesten worden gekanteld, maakten gevoelsengineering onmogelijk. De berekeningen van DENTA waren daarom essentieel. Het resultaat van de samenwerking is een kantelaar van 30 mtr x 30 mtr die soepel scheepssecties van 180 ton kantelt.

Grimbergen in Alphen aan den Rijn

Marcel Lek, Hoofd Engineering van Grimbergen |  Foto: Martin Hogeboom

Inspiratie uit de landbouw

Marcel Lek, Hoofd Engineering van Grimbergen: “We benaderden DENTA met dit unieke project. Zij deden het denkwerk wat betreft de berekeningen en het ontwerp én voegden capaciteit toe aan het team, om gezamenlijk deze monsterklus te klaren.

DENTA heeft het eerste idee, de verkoopschets, gereviewd. Omdat er geen vergelijkbare projecten zijn, keken ze eerst naar de meest risicovolle gedeeltes. In dit geval de aandrijving van het kantelsysteem. Al snel bleek het eerste concept qua sterkte niet haalbaar. DENTA bedacht een oplossing die geïnspireerd is op het hydraulisch kantelsysteem van een ploeg; een systeem dat zich in de praktijk heeft bewezen.

DENTA werkte het concept uit tot een compleet ontwerp. Vervolgens voerden ze alle sterkteberekeningen uit, met name in 3D, zodat ze de kantelaar in alle standen goed konden evalueren. Het rekenrapport werd opgeleverd en gereviewed door de Prufstatiker van de klant. Het ontwerp werd uitgewerkt op detailtekeningenniveau en daarmee was de kantelaar klaar voor productie.”

Expertise

Voor de uitvoering leverden beide bedrijven engineeringteams aan. Het projectplan werd per onderdeel van de machine door een van de teams uitgewerkt. Dat maakte de verdeling van de taken duidelijk.

Marcel: “De expertises van beide bedrijven hielden het project en de voortgang goed in balans. DENTA voor het theoretische denkwerk en wij voor de praktische productie(vaardigheden). Met name de bagage die de engineers van DENTA meebrachten uit eerdere projecten, had een toegevoegde waarde in dit project en de samenwerking. Grimbergen heeft specifieke kennis van scheepsbouw, DENTA voert projecten in diverse branches uit. Dat geeft een ander perspectief op de probleemstelling. In dit geval bracht een toepassing uit de landbouw nieuw inzicht.”

Naast wekelijkse voortgangsvergaderingen was er regelmatig overleg tussen de ontwerpers van DENTA en de constructeurs van Grimbergen. Zij konden de haalbaarheid van de productie en andere praktische zaken aanstippen en andersom konden de engineers van DENTA direct de rekenresultaten in het ontwerp verwerken. Elke kilo materiaalbesparing of meter laslengte minder leverde immers weer een besparing op.

180 ton

moeiteloos kantelen

Veilig

aantoonbare veiligheid

Efficiënt

Eenvoudig & efficiënt te produceren

Samen

Uiteraard levert dit soort projecten ook uitdagingen op. Werkwijzen moesten op elkaar worden afgestemd. Marcel: “Dat ging niet altijd vanzelf, maar je leert een samenwerkingspartner het beste kennen als er iets niet goed gaat. Zolang er maar open communicatie is en de wil om eruit te komen, kun je alles oplossen. Die wil was er en gedurende het project heeft DENTA zich de werkwijze van Grimbergen eigen gemaakt, waardoor de tekeningen probleemloos door de werkvoorbereiding van Grimbergen konden worden verwerkt.”

Door de open communicatie, niet alleen over problemen en obstakels, maar ook over de successen, voelde de samenwerking als één team. Johan Prins, manager engineering bij DENTA: “Natuurlijk waren we bij DENTA al heel blij toen in het begin van het project het rekenrapport zonder noemenswaardig commentaar werd goedgekeurd door de keuringsinstantie, maar toen de machine eenmaal de eerste kanteling maakte, waren we zeker net zo trots als de engineers van Grimbergen.”

“In projecten gaat niet altijd alles goed. Dat geeft niet, want je leert een samenwerkingspartner het beste kennen als het even wat minder gaat. Door er goed over te praten en te communiceren, blijft de harmonie goed. Zolang er maar open communicatie is.”

Marcel Lek – Grimbergen

Vervolg

Het bleef niet bij één kantelaar. Er blijkt veel interesse in de markt voor het concept en volgend op dit project werd een tweede kantelaar met kleinere afmetingen ontwikkeld. En er lopen nog meer aanvragen. Inmiddels is de samenwerking tussen Grimbergen en DENTA uitgegroeid tot een duurzame relatie. Regelmatig voert DENTA in opdracht van en samen met Grimbergen uiteenlopende engineeringsprojecten uit, waarbij we elk project weer van elkaar leren.

Johan Prins

Meer weten over dit project?
Neem contact op met Johan

Deel dit project, kies je platform

Gerelateerde projecten