Hoe je een comfortabele en
veilige achtbaan ontwerpt.

Vekoma Rides Manufacturing ontwerpt en bouwt achtbanen en andere attracties voor attractieparken. Voor de ontwikkeling van de Suspended Thrill Coaster (STC) zocht Vekoma extra capaciteit, om hun eigen gespecialiseerde engineers te ondersteunen.

Roland Eijkelenbergh, manager engineering bij Vekoma: “Wij vonden in DENTA de perfecte match. Gek genoeg omdat zij ervaring hebben met glazenwasserssystemen. Daarin zitten alle aspecten die voor Vekoma belangrijk zijn: de machine, veiligheid en lange levensduur. Vooral dat laatste is cruciaal.”

Comfort als uitgangspunt

De nieuwe achtbaan moest geschikt zijn voor een breed publiek, zowel voor kinderen en onervaren bezoekers als voor de doorgewinterde achtbaanfans. De machine was een doorontwikkeling van de klassieke Suspended Looping Coaster, zoals de Condor in Walibi. Met name het comfort was een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van de nieuwe achtbaan.

Voorzichtige start

In een kick-off-meeting maakten beide partijen duidelijke afspraken over de verdeling van de werkzaamheden. Bram Beek, lead engineer van Vekoma, werkte voor dit project samen met de lead engineer van DENTA. Afgesproken werd dat communicatie altijd via hen plaatsvond. Een belangrijke beslissing om goede samenwerking te garanderen en miscommunicatie te voorkomen.

Bram: “DENTA leverde de kennis en capaciteit voor de designwerkzaamheden. In de concept-engineering verrichtte ze analytisch rekenwerk (geometrische optimalisatie van doorsnedes) om te komen tot een optimaal ontwerp. Een enorm positieve bijdrage vormde het ontwerp van de terugrolbeveiliging (ARB), , door middel van een kinematische studie werd deze geoptimaliseerd, het mooiste was dat de ARB zich precies gedroeg zoals gedacht. Kers op de taart was het idee voor een innovatief tweetraps veer-demper systeem. Deze is door DENTA in nauwe samenwerking met de leverancier ontwikkeld. Om het idee te testen zijn we samen met DENTA naar Polen afgereisd, waar we de conventionele demper, een starre verbinding en de gemodificeerde demper getest en vergeleken hebben. Deze testen vormden de basis voor het definitieve ontwerp.”

DENTA Engineering

Al snel werd duidelijk dat de aanpak en achtergrond van beide bedrijven anders waren. Vekoma is gespecialiseerd in achtbanen en DENTA werkt in verschillende branches. In het begin moesten wij dan ook aan elkaar wennen.

Roland: “Wij vonden het spannend om externe capaciteit bij het project te betrekken. Ik geef toe dat ik met opzet voorzichtig wilde starten om op die manier te zien hoe DENTA te werk zou gaan. Wanneer je achtbanen bouwt, is kwaliteit essentieel. Je kunt je geen fouten veroorloven. In andere branches staat er soms minder op het spel. De samenwerking beviel echter goed. Ik merkte dat de engineers van DENTA op dezelfde golflengte zaten en dezelfde taal spraken als onze engineers.”

 Door dit vertrouwen kwam het project, na een voorzichtige start, al snel in een stroomversnelling terecht.

Beter

door vernieuwd bouwmateriaal

Vertrouwen

opgebouwd door kennis & ervaring

Probleemloos

geïntegreerd in bedrijfsproces

Bladveer

Nieuwe invalshoeken

Bram: “De enorme kennis van DENTA viel direct op. Hoewel beide partijen een werktuigbouwkundige achtergrond hebben, is DENTA in meer sectoren actief. In aanvulling op de specialisatie van de engineers van Vekoma, bracht dit interessante invalshoeken.

Om het comfort te verbeteren, stelde DENTA bijvoorbeeld een bladveeroplossing voor. Deze ontkoppelt de hangers met stoelen en vermindert trillingen en stoten drastisch. Traditioneel wordt hiervoor een veerdemper gebruikt. Onze engineers waren in eerste instantie sceptisch over deze oplossing. Hoewel uiteindelijk voor een andere oplossing is gekozen, wordt nog steeds voortgeborduurd op het idee met de bladveer omdat de oplossing zeker potentie heeft.”

Met de ontwerpen op papier werden diverse proof of concepts gemaakt. Daarna werd met een camera een wagentje gevolgd om het gedrag te analyseren. De lessons learned werden verwerkt en ten slotte uitgewerkt tot een volledig productieklaar CAD-pakket. Dit omvatte alle mechanische delen, de integratie van hardware en elektra en modellen voor de productie van de kunststof kappen.

In 2019 werd het resultaat, de Hals-über-Kopf achtbaan, in attractiepark Tripsdrill in Cleebronn, Duitsland in gebruik genomen. In 2020 werd de achtbaan direct nummer 2 in de lijst van beste nieuwe achtbanen in Europa van European Star Awards. Een resultaat om trots op te zijn.

“We hadden heel snel het gevoel: we zitten op dezelfde golflengte. We spreken dezelfde taal. Als wij het over een bepaalde norm hebben, vullen zij dat wat wij niet zeggen, automatisch gelijk in. Zij kunnen echt als een verlengstuk van ons functioneren.”

Roland Eijkelenbergh – Vekoma

Oprecht betrokken

Inmiddels heeft DENTA meerdere ontwerpen voor Vekoma uitgedacht. Veel daarvan betreffen onderdelen, bijvoorbeeld voor reuzenraden. Het vertrouwen in elkaars werk is zo groot dat Vekoma een aparte digitale pool voor DENTA aanmaakte in hun nieuwe werksysteem, zodat ze direct kunnen meedraaien in de nieuwe werkwijze. Roland: “Dat wordt niet voor elk onderaannemer gedaan”.

Bram: “De verbondenheid van DENTA met haar klanten is groot. Ze hebben oprechte interesse en zijn betrokken bij onze projecten. Die betrokkenheid is zo groot dat we nog steeds van plan zijn om gezamenlijk een keer in Tripsdrill de achtbaan in het echt te testen.”

Frank de Geus

Meer weten over dit project?
Neem contact op met Frank

Deel dit project, kies je platform

Gerelateerde projecten