Hoe je razendsnel schade
aan carrosserie herstelt.

Karhof Carrosserieën is een vooruitstrevend carrosseriebouwer en -herstelbedrijf dat de zaken net iets anders en ambitieuzer aanpakt dan de concurrentie. Karhof loopt voorop qua nieuwe ontwikkelingen en stond dan ook erg open voor een innovatieve oplossing van DENTA om op locatie schade aan de carrosserie van bedrijfswagens te herstellen. In plaats van 2 tot 3 dagen buiten bedrijf, wat in vergelijking met andere schadeherstellers al erg kort is, is de bedrijfsauto nu binnen 2 uur gerepareerd. Een enorme tijdswinst!

Tim Visser van Karhof vertelt je hieronder graag zelf over zijn ervaringen

Karhoff Schadeherstel

Tim Visser bij zijn schadeherstelfrees  |  Foto: Martin Hogeboom

Stilstand

Tim Visser, Directeur Operations bij Karhof: “Veel klanten van Karhof gebruiken lichte bedrijfswagens voor de bezorging van pakketten. Deze wagens hebben sandwichwanden die tijdens de dagelijkse werkzaamheden beschadigd raken. Het komt regelmatig voor dat een tak of verkeersbord schade maakt aan de zijwand. Normaliter halen we de bakwagen op voor schadeherstel en wordt deze naar onze werkplaats gebracht. Een dergelijke operatie kost dan al gauw 2 tot 3 dagen.”

Door de goede samenwerking tussen DENTA en Karhof wist men bij DENTA dat stilstand van bedrijfsvoertuigen essentieel is. DENTA ontwierp daarom een concept voor een schadeherstelfrees die de schadeherstellers op locatie van de klant kunnen gebruiken. Karhof was verrast door de eenvoud van het concept en gaf DENTA opdracht het concept uit te werken.

Karhoff Schadeherstel

Van concept naar prototype

Voor de conceptontwikkeling van de herstelfrees onderzocht DENTA verschillende opties. Dus niet alleen de manier van frezen (computergestuurd of handmatig), maar ook de beste vorm om voorradig materiaal terug te plaatsen in het paneel. Uiteindelijk bleek de oplossing om met een mal een gat uit te frezen goed werkbaar en kostenefficiënt.

Na akkoord op het concept, bouwde DENTA een werkend prototype met geleidingen en een bovenfrees, die de schadeherstellers van Karhof vervolgens uitvoerig testten. Op basis van hun feedback werd de definitieve schadeherstelfrees verder geoptimaliseerd in een lichtere uitvoering en met een verbeterde stofafzuiging.

Karhoff Schadeherstel

Op locatie

repareren

2 uur

hersteltijd

Tot 8x

sneller

Tijdsbesparing

Tim: “De frees wordt met zuignappen op de zijkant van de bedrijfswagen bevestigd, rondom de scheur. In plaats van het gat of  de scheur te herstellen door middel van plamuren, zoals dat tot nu toe gebeurt, freest de machine een rechthoekig paneel uit rondom de schade. Deze opening wordt vervolgens gesloten met een perfect passend prefab-paneel dat wij op voorraad hebben.

Een gat kan zo binnen 2 uur, op locatie, worden gerepareerd. Dat scheelt aanzienlijk veel tijd voor onze klanten: voor hen betekent de nieuwe manier van repareren dat ze de bedrijfswagen sneller weer beschikbaar hebben en dat er in veel gevallen geen vervangend vervoer nodig is.

Op dit moment gebruiken onze schadeherstellers de schadeherstelfrees nog in de werkplaats, maar in de nabije toekomst zullen ze deze ook zeker op locatie bij klanten inzetten. Omdat het moeilijk is goede vakmensen te vinden, is deze tijdsbesparing ook voor ons meer dan welkom. Zelfs in de werkplaats. Dankzij de frees kunnen we meer werk uitvoeren met minder mensen.”

“Elke innovatie – lichter, sneller, duurzamer – leg ik altijd bij DENTA neer. Kijken wat zij vanuit hun kennis en netwerk kunnen toevoegen en zo werken we doorgaans het hele jaar samen.”

Tim Visser – Karhof

Karhoff Schadeherstel

Toekomstplannen: meer innovaties

“Bij Karhof willen we vooruit en innoveren. Carrosseriebouwers werken al 85 jaar volgens dezelfde methode, terwijl het nu slimmer kan. Met innovatieve oplossingen kunnen we intern tijd besparen en duurzamer werken, door minder te spuiten en sneller te repareren. Daarnaast is voor onze klanten duurzaamheid en minder CO2-uitstoot van hun wagenpark belangrijk. Wij willen daaraan bijdragen en de Total Cost of Ownership voor onze klanten verlagen. Daarom hebben we het afgelopen jaar een nieuw carrosserie ontwikkeld, de lichtste in de markt, waarmee de actieradius van elektrische bakwagens maximaal is.”

Jos Buschgens

Meer weten over dit project?
Neem contact op met Jos

Deel dit project, kies je platform

Gerelateerde projecten